De groothandel voor de opticien Gratis verzending binnen Nederland en Belgie Contact: +32 (0)15 79 50 30 / info@optiplus.nl

Menu

Hoe zet je een back-to-school campagne op?

NZ6_6633 -  Ronald Zijlstra.jpg

Hoe zet je een back-to-school campagne op?

We geven je zeven tips hoe je je back-to-school campagne succesvol kunt inzetten:

1. Maak een plan

Begin met een plan opstellen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld of super uitgebreid te zijn. Je hebt de belangrijkste punten te pakken als je antwoord geeft op de volgende vragen:

  • Wat wil je bereiken? Wanneer ben je tevreden over de campagne (bijv. hoeveel meer kinderbrillen wil je verkopen)?
  • Wat is het thema van je campagne en welke tekst hoort hierbij, wat is je verhaal (je kunt onze blog gebruiken)?
  • Welk beeldmateriaal ga je gebruiken en welke stijl hanteer je?
  • Op wie richt je je (kinderen/jongeren of hun ouders)?
  • Welke producten en eventuele aanbieding horen er bij de campagne?
  • Waar ga je je verhaal verspreiden en met welk materiaal (bijv. social media, advertentie, flyer, website, brochure)?

2. Laat niet alleen je producten zien, maar focus op leuke content

Natuurlijk kun je op al je marketingkanalen gewoon je stoere en trendy kinderbrillen laten zien. Maar je verhaal trekt meer aandacht en blijft beter hangen als je het leuk verpakt. Dus geef tips over hoe je het schooljaar goed kunt beginnen, een checklist voor alle (oog)schoolspullen, een persoonlijk schoolverhaal, een trend artikel of een quiz over kinderogen. Je verwijst vervolgens naar je nieuwe collectie, een actie of een event dat je organiseert. Kortom: maak een verhaal in plaats van alleen je product etaleren (oftewel: storytelling). Je kunt hiervoor gratis onze blog gebruiken, zelf iets schrijven of een bureau inhuren. Bedenk wel goed aan wie je je verhaal richt. Kinderen willen er vooral gewoon cool uitzien, voor hen kun je het best inzetten op trend. Ouders zijn vaker geinteresseerd in tips over kinderogen en kinderbrillen.

3. Zet een actie op via social media

Laat je klanten zelf jouw product promoten! Vraag bijvoorbeeld ouders om een foto te maken van hun kind met de nieuwe bril en dit te posten op social media waarbij ze jou taggen. Je kunt hier een opdracht aan verbinden waarbij kinderen iets kunnen winnen, bijvoorbeeld een zonnebril op sterkte, merchandise of een speelgoedbon. 

4. Laat kinderen meedenken 

Bij een Back-to-school campagne staan kinderen centraal, dus waarom niet kinderen ook laten meedenken? Heb je zelf kinderen, neefjes, nichtjes, buurkids? Laat hen meedenken en meehelpen met jouw back-to-school campagne! Natuurlijk leg je daarbij alles vast op video en foto (vergeet niet toestemming van de ouders te vragen!) en gebruik je dit ook voor je campagne. Bijvoorbeeld: het inrichten van de etalage, het maken van een promo-video waarin het kind zelf vertelt over de nieuwe collectie en deze laat zien, een kleine modeshow filmen met vriendjes en het mede laten organiseren van een kinderbrillendag.

5. Zet give-aways in

Dit kan onderdeel zijn van een (social media) win actie, maar je kunt ook standaard leuke merchandise weggeven in je back-to-school weken. Bijvoorbeeld merchandise van merken die verkoopt, een back-to-school pakketje of merchandise met je eigen logo. Van Milo & Me hebben we diverse leuke spulletjes voor kids zoals armbandjes, tasjes, broodtrommels, drinkflesjes, sleutelhangers en skateboard (je krijgt bij onze tijdelijke actie gratis merchandise vanaf 5 monturen! Bekijk de collectie >).

6. Zet je campagne fysiek in the picture!  

Richt je etalage volgens het thema in met boekentassen en schoolbenodigdheden (en je hippe brilletjes natuurlijk!). Kijk eens op Pinterest voor creatieve ideeën en vraag leveranciers van kinderbrillen om posters, displays en ander POS materiaal. Buiten je winkel kun je bij sportclubs, scouting en andere jeugdclubs vragen of je flyers en/of stickers mag achterlaten. Een kinderbrillendag of back-to-school middag zorgt voor de nodige aanloop in je winkel. Denk ook aan een modeshow (in samenwerking met een kinderkledingzaak uit de buurt), spelletjes voor kinderen, smincken en knutselen. Voor de papa's en mama's is er natuurlijk ook de gelegenheid om te kijken naar een nieuw montuur.

7. Vergeet de leerkracht niet

Back-to-school betekent ook voor de leerkrachten dat ze weer gaan opstarten. Een mooi moment om speciaal voor hen ook een goede actie neer te zetten. Die zijn wellicht ook weer eens toe aan een nieuwe bril!

Top